"שנת 1963 בפיתוח", מאת נחמיה בוקצ'ין

"שנת 1963 בפיתוח", מאת נחמיה בוקצ'ין, סגן ראש המועצה – מתוך "חדשות קריית אונו", דצמבר 1962.

שנת 1963 היא שנת המפנה בדמותה של קריתנו. שנת 1963, היא שנה אשר תצעיד אותנו לקראת שירותים עירוניים מודרניים, שנה בה נתחיל לשנות אותם חלקים "עתיקים" של בניה ישנה בקריה, שנה ראשונה ללא מעברה בקריה, שנת בה יצוצו ראשוני הראשים של גורדי השחקים. בשנת 1963 נעבור מדבורים וחתימת הסכמים, למעשים ממש.

נכון הוא כי קריית-אונו בדמותה של היום, לא צצה בין לילה, ולא היינו מגיעים להישגים של היום לולא המעשים של האתמול. אותם כבישים שנסללו, אותן גנות נוי שפרחו, התאורה הציבורית אשר מאירה את רחובות הקריה, בית ההסתדרות המקיים ערב ערב פעולות חברתיות, בתי הספר וגני הילדים אשר זה שנים פועלים במשמרת אחת בלבד. התזמורת והקונסרבטוריון, המועדון הטכני אשר עומד לפתוח את שעריו המפארים את שם הקריה, הם הם אשר רכשו את אמון המשקיעים המקומיים והזרים, ביכולתם של תושבי הקריה, לבצע פעולות אשר נבצרו מערים אחרות גדולות ועשירות יותר.

עדיין רחוקים אנו מרווחה כלכלית. המאמצים אשר יידרשו מכל אחד מתושבי הקריה בשנים הקרובות יהיו גדולים פי כמה מאלה אשר להם נתבענו עד כה. ביכולתנו להפוך את הקריה למודרנית ויפה כפי שלא ידענו אותה וזאת תוך ניצול האמצעים הכספיים אשר יעמדו לרשותנו בשנים הקרובות, ותוך גיוס כספי רב עצמה אשר יידרש מכל אחד ואחד מתושבי הקריה. בשבועות הקרובים תחל עבודת הביוב בשטח קריית-אונו הוותיקה ובשטח הפתוח. מבצע זה ימשך למעלה משנה ויחבר את רב בתי האב בקריה לביוב מרכזי אשר יזרום בצינורות גדולי קוטר למכוני טהור מודרניים באור-יהודה השכנה. התקנת ביוב מרכזי בהיקף כזה ובתקופת זמן קצרה כל כך, מתאפשרת, הודות לריכוז הכספים הרבים אשר ימומנו זמנית ע״י חברת "קיראון" הבונה בשטח הפיתוח.

לאחר הנחת מאספי הביוב, ובד בבד עם עבודה זו, נתחיל בהרחבת רשת הכבישים הקיימים לרוחבם המלא, כולל סלילת מדרכות אספלט לצדיהם. נסלול גם דרכי גישה חדשות לקריה. האחת מדרך בר-אילן, תקיף את קריית-אונו מצפון וממזרחה לה ותרד דרומה לשטח הפתוח עד כביש הכניסה לסביון. השנייה — תמשך מדרך האורנים, דרך אזור המלאכה הקטן בגבול פרדס ליטוינסקי, ותתחבר עם דרך הגישה השלישית אשר תמשך מתל-השומר ועד המרכז המסחרי החדש בשטח הפיתוח. הדרכים הסלולות, המדרכות לצדיהן, דרכי הגישה החדשות, אספקת מים יציבה, מודרנית ואוטומטית, ביוב מרכזי כולל, דרכי גישה ישירות, הם הם אשר יאחדו ויתנו צביון אחד לקריית-אונו המתפתחת, ולא ישאירו חלקים אשר יפגרו אחרי האחרים. צביונה של עיר, נמדד ע״י השתלבות שכונה בשכונה, חלק בחלק, קלות החיים בה והתמזגות תושביה לחטיבה אחת. מזלנו הוא כי יכולים אנו לבצע תכנית זו.

חלק אחר של קריית-אונו — גבעת ברכה, או "שיכון הרכבת" כפי שהוא נקרא, גם הוא ימצא את פתרונו בשנה זו. בתים חדשים יבנו במקומו. דירות מרווחות, יותר מעשרים ושבעת המטרים המרובעים הכוללים היום דירה שלמה למשפחה מרובת ילדים, ימסרו לתושבים תמורת תשלומים קטנים ובתנאים נוחים.

בי״ס, שני גני ילדים, מעון ילדים וחדרי קריאה ייבנו השנה בשטח הפיתוח. בעלי החנויות והדוכנים מהצריפים הרעועים יכנסו למבני קבע. הצריף האחרון ממעברת קריית-אונו הידועה, יעלם מהשטח וכל זאת בשנת 1963.

חברת "קיראון" הפועלת בשטח הפיתוח תחל בבניית בתים בחודש פברואר 1963. ובשלב א׳ בתכניתה לבנות 90 יחידות דיור של 60 ממ״ר לזוגות צעירים, 72 דירות של 80 ממ״ר, 112 דירות של 100 ממ״ר, 64 דירות של 115 ממ״ר, 96 דירות של 140 ממ״ר כל אחת. בסה״כ 434 יחידות דיור. כן ייבנו, מרכז מסחרי גדול ומודרני, בית קולנוע חדש ואזור תעשיה. הדירות בשלב א׳ יהיו בבתים משותפים מארבע עד שתים- עשרה קומות. מדירות עממיות לזוגות צעירים ואחרים אשר יקבלו 55% מערך הבניה במשכנתא ל־15 שנים ועד לדירות פאר בנות 140 ממ״ר, — 6 — 5 חדרים בדירה, מיזוג אויר, מעליות, טלפון וכו׳ . תוך שמירה קפדנית על שטחי ירק נרחבים, מגרשי משחקים ואוירה שקטה ומיוחדת לקריית-אונו נהפוך תוך שנים מועטות לעיר רבתי עם עשרות אלפי תושבים.

כבר מראשית השנה האזרחית נתחיל בביצוע המעשי של תכניות אלה. אולם חייבים יהיו כל תושבי הקריה להטות שכם ולמשוך בעול המעמסה העיקרית של תשלומים לא מבוטלים. אמנם, תינתן האפשרות לפרוע חוב זה תוך שבע שנים. אבל נדרש כאן מאמץ אזרחי והענות לבוא לידי הסדר תשלומים בקריאה ראשונה. אם נדע להתגבר על רתיעתנו הטבעית מתשלומים שונים, אם נדע להתאחד לקראת המטרה המשותפת, קרוב לוודאי שנמצא את עצמנו תוך זמן קצר, בקריה פורחת, נאה ומסודרת, מלאה מקורות תעסוקה ופרנסה.

מקור: מיכל 22, תיק 5, מעטפה 20

 

לצפיה במסמך המקורי לחצו כאן >>