אודות המיזם / על הארכיון

אנחנו גאות להציג לתושבי קריית אונו  את האתר הדיגיטלי, הכולל את  כל חומרי  הארכיון ההיסטורי של קריית אונו. הפרויקט החל בשנת 2016 והסתיים בראשית שנת 2022.
תודה מיוחדת נתונה לרענן רשף, מנהל הארכיון המסור, שליווה אותנו לאורך כל הדרך, ולאריה רוזנבאום – שסרק וסרק וסרק, עד אחרון המסמכים.

שאולה הייטנר
נילי פורת-זיידמן
פברואר 2022

ציוני דרך

במשך 30 שנה הפכה קריית אונו מנקודת ישוב הכוללת  40 משפחות בראשית שנת 1940, למועצה מקומית עם אלפי משפחות. נקודות הציון הבולטות מבחינת ההתפתחות האורבנית הן: קליטה מוצלחת של המעברה (שבסוף שנות ה-50 מנתה כ-800 משפחות), קליטת גבעת ברכה ושיכוני העולים שבשכנותה, והיוזמה לבניית אזור קיראון – שכונה מתוכננת הכוללת אלפי דירות, בקנה מידה שלא היה כמותו בישראל.
הרבה אנשים נתנו יד למלאכה, אבל עיקר הקרדיט לתנופה הגדולה  נזקף, ללא ספק, לזכותו של ראש העיר יעקב כהן, שכיהן מאמצע שנת 1953 עד סוף שנת 1969.

הארכיון ההיסטורי

מנהל הארכיון הראשון היה חיים כחלון. בשנת 1992 עבר הארכיון לחדר ברחוב וינגייט 22 והיה פעיל בניהולה של גב' שוש רובס עד 2005 – שנה בה הוחלט על סגירתו. בשנת 2006 הוחלט על פתיחת הארכיון מחדש והוא הועבר לממ"ד הספרייה,  ברחוב המייסדים – בו הוא שוכן עד היום, בניהולו של רענן רשף, אשר טבע  בו את חותמו הייחודי.

בשנת 1994 פרצה בארכיון שריפה וגם היום תראו בחלק מצילומי המסמכים סימני פיח, שריפה ומים ( מכיבוי האש) – לא תראו את טיפות הגשם שדלפו מהגג, בזמן כתיבת ספרו של יגאל סרנה על יונה וולך.
מאחר ובשריפה עלו באש רק הקרטונים של החלק המנהלתי, נשאר לנו מספיק חומר כדי לתת תמונה מלאה, ככל האפשר, החל מתקופת תכנון ובניית  כפר אונו בשנת 1937 ועד שנת 1970.

דיגיטציה

בשנת 2016 ניתן אישורו של ישראל גל, ראש העיר, להתחיל בביצוע דיגיטציה של הארכיון ההיסטורי.  אושר תקציב צנוע לרכישת שעות ייעוץ בנושא של הקמת בסיס מידע לארכיון, ולרכישת סורק חזק ושני מחשבים משומשים, ויצאנו לדרך.
כאמור, כל תהליך העבודה התבסס על מתנדבים. בראשית הדרך נעזרנו בתלמידי התיכון במסגרת פרויקט "תרומה לקהילה". עם הזמן נוצרה קבוצה מסורה של מתנדבים שאפשרה לסיים את הפרויקט בלוח זמנים סביר של כ-6 שנים.

תכולת הארכיון

הארכיון מכיל כיום כ-80 קרטונים/תיבות. בכל קרטון מספר תיקים ובכל תיק מעטפות בגודל  A4 .  בכל פרוטוקול ומעטפה בארכיון הדיגיטלי יש הפניה לקרטון/ תיבה ומספר התיק של המסמך הפיזי.
רענן קיבץ בכל מעטפה מסמכים הקשורים לנושא מסוים ורשם עליה  את נושאי המסמכים והתאריך של כל אחד.
עם תחילת העבודה התברר שיש לתת טיפול שונה לפרוטוקולים הכוללים תיעוד של ישיבות הוועד ואסיפות כלליות, בהשוואה לשאר המסמכים. הפרוטוקולים הוצאו מהמעטפות ורוכזו בצורה מסודרת לפי שנים.
בארכיון  הדיגיטלי יש שלושה סוגי מסמכים.:

  1. פרוטוקולים
    כל פרוטוקול כולל תיאור קצר של ישיבת הוועד או הוועדה ושמות המשתתפים, בטקסט  (שניתן לחפש באמצעותו על הנושאים שנדונו בו ועל המשתתפים), וצילום של הפרוטוקול למי שמעוניין להמשיך ולהעמיק בתוכנו. הפרוטוקולים של השנים הראשונות נכתבו במחברות בכתב יד ומלאכת הפיענוח לא היה משימה של מה בכך. הפרוטוקולים של גבעת ברכה תורגמו מאידיש על ידי רבקה צבייר.
    בסה"כ מכיל האתר 1,400 פרוטוקולים, באורך שונה.
  2. מעטפות
    המעטפות מכילות  את כל המסמכים שהיו בארכיון ( למעט הפרוטוקולים) והן מתמקדות בכל היבטי החיים: תעסוקה, חינוך, דת, תרבות, ספורט ועוד. המסמכים הם מגוונים. לפעמים התוכן מעניין וקריא ולפעמים הרבה פחות, אבל התייחסנו לחומר בכבוד הראוי לחומר היסטורי. בחלק מהמעטפות ישנה תרשומת בכתב ידו של רענן ולעיתים קרובות  גם הערות והארות לגבי תכני המעטפה.
    גם לגבי כל מעטפה יש תקציר בטקסט  וצילום של המעטפה (כל המסמכים שהיא מכילה). האתר מכיל כ-1,100 מעטפות הכוללות מסמכים באורך שונה – בסה"כ נסרקו כ-22,000  דפים
  3. מסמכים
    מסמכים אלו נולדו מהצורך להנגיש קטע של דף או מספר דפים מתוך מעטפה שהיא למעשה צילום רציף של כל הדפים הנמצאים בתוכה באמצעות סורק.
    על ידי שליפת קטע שמקבל שם כתובת  והסבר מילולי ניתן לתת לו "זהות" ולשלב אותו באמצעות קישור ב- "נושאים נבחרים" .  גם חומרים שמקורם מחוץ לארכיון  מוצגים בתור מסמכים.
    למסמכים אין אינדקס וניתן להגיע אליהם ישירות באמצעות חיפוש ב "כל הארכיון".