פרוטוקול ישיבת המועצה המקומית השנייה (מס' 5) 15.11.1955

* מאשרים את פרוטוקול ישיבת המועצה מס' 4 מה 1.11.55  (ב 40-3-0-6) – לאחר הוספת טענות ארליך לגבי מצב התחבורה בשעות הבוקר, שהושמטו מהפרוטוקול. לאחר הדיון הארוך בבעיית הניקוז והשיטפונות בשטח הפיתוח של "ישי" (להלן), מתקבלות החלטות נוספות .
כהן מציין שהגשרים נבנו מתחת לכבישים והתכנון היה גרוע – ומבקש ממהנדס אקרון להציג את תכניתו.
אקרון: התכנית הייתה גרועה והבניינים נבנו מתחת לכבישים. אקרון ממשיך: "בזמנו, כשנבנו הבתים ב"ישי" עמד בראש האגודה מר חיים פורת, וכשהערתי לו על כך שהתכנון הוא רע וקיימת סכנה של שיטפון וכו', הוא השיב לי כי אין צורך בכל שינויים ושהמהנדס הממונה על הבנייה ישגיח גם על צורת וטיב ביצוע הכבישים ויהיה האחראי לכך." בסיום דבריו, הוא מציע תכנית מפורטת לניקוז מי הגשמים, שתעלה לפחות 8,000 ל"י.
לוינסון, כמי שהיה בשעתו חבר בוועד אגודת "ישי", פתח בהתקפה על התנהלות אגודת "ישי", לגבי קבלת חברים והתנהלות כספית. הוא מוסיף, כי רוב הנכנסים לשיכון לא היו מתיישבי המקום ולא היו שותפים בתכנונים השונים (הפירוט בפרוטוקול המקורי). כמי שהיה גם חבר בוועד המקומי (באותה תקופה), הוא מציין שמזכירות הוועד שכחה לקחת שטרות מ"ישי", ככיסוי להלוואה בסך 15,000 ל"י (שגם הוא תמך בה), אשר ניתנה לאגודה באמצעות המועצה האזורית והוועד המקומי, על-חשבון הפיתוח.
עיני מתייחס לדברי אקרון: "אני קובע שהכבישים נסללו לפני הקמת הבניינים". כמו כן, הוא מבקש לדווח לבית המשפט על תשובת פורת להערת אקרון, הואיל והאגודה הגישה תביעה משפטית נגד הקבלנים והנהלת האגודה לשעבר. לגבי הצעת הניקוז, הוא מציין, יש להתייעץ עם בעלי המגרשים, אשר בהתאם לתכנונו צריכות התעלות לעבור דרכם.
כהן, בתשובה לקיפר המבקש להעביר העתק מהפרוטוקול הנוכחי לאגודת "ישי": בדעתי להפיצו בין כל תושבי שטח הפיתוח וגם להפנות שאלה למהנדס אקרון, לגבי האפשרות לתבוע פיצויים מכל האחראיים לביצוע עבודה גרועה זאת, במסגרת הבנייה הציבורית, הגורמת כיום להוצאה כל-כך גדולה.
ארליך מבקש שנדייק במסירת הדברים, לאור העובדות, בפרט לגבי המוסדות שניהלו בעבר את העניינים והיו אחראיים לכך, כי עלול ה להיווצר תמונה לא ברורה. קודם כל מדובר על תקופת המועצה האזורית, הוועד המקומי וגם ועד "ישי" באותה תקופה: "שיהיה ברור, שכ 70%-60% של בעיות "ישי" לא הגיעו כלל לשולחן הדיונים בוועד המקומי. נדמה לי, שהדבר היחיד שהובא הוא הלוואה בסך 15,000 ל"י לפיתוח "ישי"".
ציפרשטיין טוען, שאת הניקוז יש לבצע, בלי להתחשב במחיר. לגבי התביעה לפיצויים, היות וגם "ישי" תובעת זאת, אין מקום לכפילות. לגבי "חיסול פרשת ישי": "גוף זה עדיין פועל בנפרד ולא השתלב בנופה של קריית אונו, דוגמת השיכונים והשכונות שהוקמו בזמן האחרון – הגיע הזמן לחסל את השם "ישי"".
כהן: "אין לתביעתנו קשר לתביעה, שהוגשה על-ידי אגודת "ישי"".
עיני: "אגודת "ישי" יכולה לתבוע רק על נזקים לבתים ולא לגבי הכבישים".
כהן מפרט באריכות את תוצאות הפגישות עם נציגי "ישי", הפניות למבקר המדינה ורואה החשבונות אחימן, לגבי פרשת פיתוח ישי". הוא מציין, שנציגי "ישי" הסכימו להפקיד בידי המועצה סכום של 2,000 ל"י, כדי שנוכל לגשת מייד לעבודות הניקוז. כמו כן, יש לקבוע מי יהיו שני נציגי המועצה, שיחד עם שני נציגי "ישי" ועם רואה החשבון – ואם יהיה צורך גם עם היועץ המשפטי של המועצה, יסכמו את העניין ויגישו אותו לאישור המועצה, תוך זמן קצר.
עיני: "מסמכים חתומים אינם בנמצא. נמצא בידי רק חוזה, החתום על-ידי זיידמן והיימן (מצד הוועד המקומי לשעבר) ובין ועד "ישי" הקודם, להקמת שיכון "ישי". לאחר שיחות מרובות עם כהן, אנו ניגשים כעת להקמת הוועדה, שתורכב משני הצדדים, כדי להגיע להצעה מוסכמת. בקשר להצעת ציפרשטיין לבטל את אגודת "ישי" כגוף נפרד, תשובתי היא, כי קיומה של האגודה כגוף נפרד היא בחזקת הכרח".

החלטות המועצה בקשר לביצוע עבודות הניקוז: לבצע תיעול מי הגשמים ברחובות כצנלסון, יצחק שדה, הנשיא ואוסישקין – בהתאם לתכנית אקרון – סה"כ העלות כ 7,400 ל"י, להגיש את התכנית לעיון חברי המועצה לקבלת הצעות והערות לתיקונים (תוך 10 ימים) ולהביא את החלטת ועדת ההצעות לאישור המועצה.

ההחלטות בקשר לפרשת "ישי":
להרכיב ועדה משני נציגי המועצה – ציפרשטיין וארליך ומשני נציגי "ישי" – מנחם עיני (יו"ר האגודה) ושמואל קיפר, להסדרת פרשת התביעות ההדדיות. על הוועדה לגשת מייד לעבודה ולהגיש הצעותיה בהקדם.
יש להגיש תביעה משפטית לפיצויים, נגד הגופים שהיו אחראיים לביצוע עבודות הפיתוח בשטח "ישי", תוך התייעצות מוקדמת עם היועץ המשפטי.
על "ישי" להפקיד סכום של 2,000 ל"י בידי יו"ר המועצה, ולהשתמש בו – ביחד עם הכספים שהועמדו לרשות המועצה על-ידי משרד הפנים, לביצוע עבודות הניקוז.
לפרסם בציבור את כל קטעי הפרוטוקול, היכולים להוות עניין לתושבי שטח הפיתוח.

* בנושא התחבורה : הואיל והפניות לחברת "דן" לא הועילו, מטילים על סגן יו"ר המועצה ציפרשטיין ועל יצחייק, לגשת למשרדי החברה – להציג את בעיית התחבורה ולדרוש תיקון מידית.

משתתפים: יעקב כהן (היו"ר), ח. ציפרשטיין, דוד צ'יטאיאט, י. יצחייק, משה כצנלסון,
דוד ארליך, יחיא סעדי, יוסף לוינסון, מרדכי מרקוביץ – חברי המועצה
נוכחים: מהנדס אקרון,
מ. עיני (יו"ר אגודת "ישי"), ש. קיפר, ח. שניידרמן, א. אקשטיין, א. רוקנשטיין – נציגי אגודת "ישי"
מזכיר הישיבה: ג. איצקוביץ, חותמים: כהן ואיצקוביץ

/// מיכל 40 / תיק 3 /
לצפיה במסמך המקורי לחצו כאן >>

המסמך ייפתח בחלון חדש