הקמת כפר אונו – מחקרו של המהנדס ברוצקוס 1944

רענן רשף, מנהל הארכיון ההיסטורי של קריית אונו מזה 12 שנה, נתן לי באחד הימים ספר מרופט בצבע ירקרק ואמר לי: תקראי! התחלתי לקרוא (לא מיידית, אני מודה) ונשביתי.

המחקר על קריית אונו הוא חלק מסדרה של שלושה מחקרים של אליעזר ברוצקוס, מתכנן ערים ומהנדס ישראלי רב זכויות, על השכונות המרוחקות כפר אונו, קריית עמל ומוצא עילית.

להלן, כמה קטעים מכתבה בשם "ניסיון השכונות המרוחקות", שהתפרסמה בעיתון "דבר" באוקטובר 1944, המסכמים את עיקרי הדברים. לא מעט דברי ביקורת מופיעים בכתבה:
"שכונה מרוחקת היא שכונת מגורים במרחק רב מן העיר-האם. פיתוח שכונות מרוחקות וכן עיירות לוואי שלמות, כדרך לפירוק הכרכים הגדולים ולפיזור מכוון של האוכלוסייה הבלתי-חקלאית באזורים כרכיים, גבר והלך ב 25 השנים האחרונות בחו"ל."
מצוין גם שחלק מקשיי הקיום מקורם בממדים הזעירים של השכונות: "שכונות גדולות יותר מאפשרות תכנון תכליתי יותר של השטח, צמצום יחסי של הוצאות הפיתוח, שיפור התחבורה והקטנת עומס ההוצאות להחזקת השירותים."
"מספר רב של תוספות בבניינים ובחצרות, שעלו בכסף רב והוקמו לרוב בצורה בלתי תכליתית ומכוערת, מורה על הצורך בתכנית מוכנה מראש להרחבה הדרגתית של הבית היסודי המצומצם וכן בהשגחה מתמדת של אדריכל על ההוספות בבניינים."
עם זאת, מדרך התיאור המפורט והדקדקני של ברוצקוס, עולה תמונה של שכונה ובה אנשים שהלכו לממש חלום של חיי חקלאות זעירה – ולמרות הקשיים המשיכו לדבוק בו ונשארו.

המאמר הדיגיטלי שמר בצורה מלאה על המקור המודפס. שינויים יחידים הם הפיכת המונח "חזיות הבתים" ל- "חזיתות הבתים", השלמת שורת כותרת בטבלאות וכתיב מלא רק במקרים שהחסר צרם במיוחד. כמו כן נוסף מפתח עניינים.

בסוף הכתבה צורף קטע ממפת היישוב ובו מסומן גרעין היישוב המקורי עם שלושת הרחובות ה-"סתומים": הפלמ"ח, המגינים והשלושה. כמו כן צורף צילום של הבתים הראשונים.

תודות לתמר ברוצקוס-שטרן שנתנה אישור להעמיד את המחקר  לרשות הכלל ולמתנדבים שסייעו במלאכת הדיגיטציה.

שאולה הייטנר, יוני 2018.

מצורפים לדף זה:
סריקת המחקר המקורי משנת 1944
המסמך כקובץ דיגיטלי נגיש*
הקדמה

/// מיכל 14 / תיק 1 /
לצפיה במסמך המקורי לחצו כאן >> לצפיה במסמך המקורי לחצו כאן >> לצפיה במסמך המקורי לחצו כאן >>

המסמך ייפתח בחלון חדש