לתולדות רכישת אדמה לקריית אונו, מאת יוסף ויץ 19.1.1958

יוסף ויץ היה מראשי הקרן הקיימת לישראל ומהפעילים המרכזיים בהתיישבות, ייעור וברכישת קרקעות בארץ ישראל, בתקופת היישוב ובשנות המדינה הראשונות (מתוך הוויקיפדיה).

לתולדות רכישת אדמה לקריית אונו, מאת יוסף ויץ, 19.1.1958
בפתח תיאור הרכישה, כותב ויץ":"רכישת האדמה מכפר-ענה וחירייה, שעליה עתידה הייתה לקום קריית אונו, קשורה בשמו של פנחס מרגלית ז״ל, ובהעלותי אי-אלו פרטים על הפעולה הזאת בימיה, לבקשת ראש המועצה בקריית אונו, אני מתכוון להציב בזה זכר-מעט לאיש הדגול פנחס מרגלית."

מתוך הוויקיפדיה:
מאז עלייתו לארץ בשנת 1924, עסק פנחס מרגלית ברכישת קרקעות מידי הערבים עבור ארגונים יהודים ואנשים פרטיים. בשנת 1935 נבחר מרגלית לאחראי גאולת הקרקע בנפת ירושלים, שכללה את יריחו, רמאללה וחלק מרמלה. חלוקה זו הייתה חלק ממנגנון שהקים יוסף ויץ, מנהל מחלקת הקרקעות של הקרן הקיימת לישראל, שבו חולקה ישראל לחמישה אזורים, ובכל אזור בחר ויץ אדם אחד שתפקידו היה גאולת קרקע, על סמך מומחיותם וכושר התנהלותם עם שלטונות המנדט הבריטי והמגזר הערבי.
מרגלית גאל אדמות רבות. ביניהן אדמות גוש עציון שהקימו את ארבעת הקיבוצים: כפר עציון, משואות יצחק, עין צורים ורבדים. חוץ מאדמות גוש עציון, פנחס גאל אדמות שכללו את בני ברק, גבעתיים, חדרה, חירייה, כפר אז"ר, קיבוץ אפעל, קריית אונו, נווה אילן ורמת גן.
פנחס מרגלית נפטר בינואר 1957.

תיאור הרכישה, שראשיתו בשנת 1935 – בקובץ המצורף.

מקור: מיכל 14, תיק 1, מעטפה 2

לצפיה במסמך המקורי לחצו כאן >>