תכניות הפיתוח בקריית אונו – 1966

עניין של פיתוח מול בעיה של קידמה (מתוך עיתון קריית אונו, מאי 1966)

כשנים האחרונות זכתה קריית אונו לתנופת פיתוח, אשר ספק אם יש ישובים אחרים בארץ,  שלא לדבר על מועצות מקומיות, אשר יוכלו להשתוות אליה מבחינה זו.

האתגר הגדול ביותר של המועצה המקומית  – לפתור את בעיות הדיור של כל תושבי הקריה, הוכתר בהצלחה. עד לפני שנים לא רבות הייתה,  קריית אונו ידועה "בזכות" המעברה הגדולה שהייתה בה. כיום אין זכר למעברה. על חורבותיה צמחה שכונת ענק מודרנית, קיראון, אשר פתרה את ב­עיות הדיור למאות משפחות של זוגות צעירים ו­תושבים ותיקים בקריה, שטרם זכו לדירה טובה משלהם.

כאשר תסתיים הבנייה של שלוש השכונות החדישות הנבנות עתה בקריה – קיראון, רימון וירון , תוכפל אוכלוסייתה של קריית אונו. בד בבד עם בניית השכונות בשטח הפיתוח – נפתרת גם בעייתה של גבעת ברכה, אשר 500 המשפחות הגרות בה בתנאים קשים, זוכות ב­די­רות חדשות ומרווחות.

ליד אלפי הדירות ההולכות ונבנות, מו­קמים גם מבני-ציבור ומוסדות תרבות, אשר נועדו לשרת את כל תושבי הקריה, בני כל הגילים. בימים אלה נודע על תכנית חדשה לפיתוח ו­קידום הקריה, במסגרתה יוקמו מוסדות ציבור ו­תרבות נוספים. תוך שנתיים־שלוש, יוכלו תושבי קריית אונו ליהנות משורה ארוכה של מוסדות, אשר יפתחו פעילות תרבותית ענפה.
בין המוסדות החדשים העומדים לקום:

  • בית נוער מרכזי גדול ומודרני.
  • מרפאה חדשה, שתהיה בין הגדולות באזור.
  • בניין חדש לקונסרבטוריון למוסיקה.
  • בית אבות חדיש, שיפתור את בעיות הק­שישים בקריה.
  • בתי כנסת לכל העדות הפעילות בקריית אונו.
  • מתקני ספורט חדישים לכל ענפי הספורט.
  • אולם קולנוע ובריכת שחייה חדישים.

וכן בתי ספר נוספים, גני ילדים ועוד.
אולם דומה, שהפיתוח איננו הכול. אמנם, הרחבת הקריה ובניית מוסדות נוספים ,מצעידים אותה בצעדים רבים קדימה, לקראת ה­פיכתה לישוב מודרני. אולם את ההוכחה הטובה כיותר לקידום ה­קריה יתנו לא המבנים החדשים, אלא האנ­שים הפעילים בהם. שכן, גם אם יוקמו מוסדות התרבות המפוארים ביותר, לא יהיה בהם כל ערך ללא פעילות תר­בותית בין כתליהם. אפשר, כמובן, לטעון: הבו לנו מוסדות תרבות ותיווכחו כי יש פעילות! אולם תהא זו אמירה ב­עלמא. שכן, כבר כיום יש בקריה, מוסדות תרבות רבים והם אינם מנוצלים די צורכם.
      בתי ספר ערב אינם סובלים מעומס תלמידים,
       אולמי ההרצאות אינם זוכים לקהל רב,
      כנסים, קונצרטים ועצרות עם נערכים בפני אולמות המכילים מקומות פנויים רבים.

במילים אחרות: הפיתוח הוא דבר חשוב, אולם לא הוא שיביא את הקדמה לקריית אונו. תפקיד זה נועד לתושבי המקום, והם החייבים להוכיח – בהווה ובעתיד, באיזו מידה הם יכולים לעמוד בו.

מקור: מיכל 3, תיק 1, מעטפה 16

 

לצפיה במסמך המקורי לחצו כאן >>