מזבלה ותעשייה נצמדות לסביון, "הארץ" 5.11.1965

דרישה לגיטימית של מועצת קריית אונו להקים  תעשייה קלה, באזור  שהיה פעם שטח המעברה – לאחר שהסתיים מבצע מורכב של העברת  צריפים ותושבים כדי לפנותו, נתקל בהתנגדות תושבי סביון. זאת בין היתר, בעקבות פרסום מאמר בעיתון "הארץ", שהשתמש במונח  "מזבלה" לתיאור תרחיש מופרך לחלוטין. סביר שאם אזור התעשייה הקלה היה מוקם, היה  כיום בקריית אונו אזור תעסוקה פורח.

מזבלה ותעשיה נצמדות לסביון, יאיר קוטלר, 5.11.1965

תושבי סביון פתחו במאבק משפטי וציבורי נגד יעקב כהן, יושב ראש המועצה המקומית קריית אונו (שהיה ראש שירות האינפורמציה של מס ההכנסה). הרקע: תכניתו של מר כהן – למימושה הוא נאבק בעקשנות – להקים מזבלה ורובע תעשיה ומלאכה על גבול סביון ובמרכז המגורים החדש של רימון וקיראון.
עוד בספטמבר 1964 השיגו תושבי סביון צו מניעה זמני נגד יושב ראש המועצה כהן ואחרים, למניעת הגשמת התכנית המוזרה. המשפט יתחיל בקרוב. אך בינתיים פועלים .תושבי סביון בכל הדרכים להכשלת התכנית. ניסיונם לשכנע את מר כהן כי תכניתו אבסורדית, תגרום נזקים קשים לתושבי סביון, תבריח מתיישבים חדשים בכוח מקניית דירות בשיכוני קיראון ורימון, ותעורר עליו זעם, עלו עד כה בתוהו.
כאשר נודע לתושבי סביון על התכנית, מיהרו לערער עליה גם לפני הוועדה המחוזית לבנייה ולתכנון עיר, מחוז תל אביב. בסוף אוקטובר 1964 השיב מזכיר הוועדה מר י. בר. "…הוועדה המחוזית דנה בהתנגדות הנ״ל בישיבתה מיום 8.6.64 והחליטה לדחותה. אזור המלאכה נושא ההתנגדות (שבמרכזו גם תוקם מזבלה י. ק.) אושר בתכנית בנין ערים עוד בשנת 1955, והתכנית החדשה אינה משנה בנדון כלום. רצועת הירק ברוחב 20 מטר המפרידה בין סביון ואזור המלאכה (עשרים מטרים! י.ק) הייתה, בתכנית הקודמת ונשארה גם בתכנית הנוכחית.״
כאשר אישרה הוועדה המחוזית את רובע המלאכה, הכולל מזבלה, היו מגרשי סביון הצמודים לשטח זה חמישה דונמים המגרש, וכל המקום סווג כחקלאי. מותר היה לבנות (ב־ 1955) בית אחד על כל יחידה. אז היה המרחק מרובע המלאכה המתוכנן לבתי המגורים מאות מטרים, וגם אז שגתה הוועדה המחוזית כשאישרה רובע מלאכה ומזבלה צמודים לסביון, אף כי אז טרם חשבו על הקמת קיראון ורימון.
לפני כמה שנים אישרה ועדה מטעם מחוז המרכז ראפרצלציה, חילקה מחדש את היחידות החקלאיות לחלקות של דונם ודונם וחצי. עתה חובקת טבעת של וילות נוצצות את המקום שעליו מבקש יעקב כהן בעקשנות להקים את רובע המלאכה ואת המזבלה, על גבול סביון ובמרכז קיראון ורימון. שונו הנסיבות. והוועדה המחוזית אינה יכולה להתגונן בטענה כי אושר רובע המלאכה עוד ב־1955, כאשר הייתה הסביבה שוממה. האם לא ראו אנשי קריית אונו והוועדה המחוזית את אשר אירע לתושבי השיכונים הסמוכים למפעל הקומפוסט דנו בחיפה ולמזבלה שבחירייה, הסמוכה לקריית אונו?
עוד בראשית השנה הפנה ועד סביון את לב היחידה לתברואה במשרד הבריאות לעניין הקמת המזבלה. הוועד הזהיר כי גם אם תועבר האשפה שתרוכז על גבול סביון למכון הקומפוסטציה של חירייה, המרחק בין השטח הפיתוח של קריית אונו לבין חירייה אינו עולה על ארבעה או חמישה ק״מ, ואפשר לוותר על השקעה גדולה – שוודאי לא תהיה יעילה – ולהעביר ישר את האשפה לחירייה, ולא לרוקנה באמצעות עגלות דווקא על גבול סביון ובמרכז קיראון ורימון.
תושבי סביון הציעו לקריית אונו, מתוך הכרת שטח השיפוט של המועצה, איתור אלטרנטיבי המרוחק שלושה ק״מ ממקום ישוב, ואף מקריית אונו עצמה, כמתאים להקמת המתקן לריסוק האשפה של המזבלה. אך המועצה לא השיבה על ההצעה. בבקשת צו מניעה שהוגשה לבית משפט השלום בתל אביב מגלים 12 המבקשים תושבי סביון כי קריית אונו מבקשת להקים מתקן לריכוז אשפה בשביל כל קריית אונו במרחק 20- 35 מטר בלבד מגבול סביון, ממש ליד גדרות הווילות. על פי התכנית תכיל המזבלה משטח שעליו תעבור סוללה להעלאת מכלים מלאים אשפה של קריית אונו. אשפת המכלים תרוקן מהסוללה למכונות אשפה שיוצבו מתחת לסוללה. אחר כך יישטפו המכלים על משטח בטון עם תעלות בשטח פתוח, ומהתעלות יזרמו מי השטיפה הדלוחים ומעלי הצחנה לביוב. במקום זה גם ירחצו את מכוניות האשפה. כ־20 מטר מגבול סביון יהיה חניון למכוניות האשפה.
השופט נחמני הוציא את צו המניעה ימים אחדים לאחר שהוחל בעבודות ההכנה לבניית המזבלה. גם לאחר ראיון עם יושב ראש מועצת קריית אונו קשה להבין כיצד אין מר כהן חושש מהטרדת תושבי סביון, קיראון ורימון על ידי מפעלו החדש – המזבלה. כל הדיוט שיבקר במקום יגיע למסקנה כי ריכוזי אשפה כמה מטרים מבתי מגורים יגרמו צחנה נוראה, מלבד רעש פתיחתם וסגירתם של מכלים, רחיצת מכוניות, התנעת כלי רכב, זיהום אוויר.
היום עוד שרויה סביון בשלווה ואוירה צח. תושבי סביון שהקימו לעצמם וילות ודיירי קיראון ורימון העתיקו את מגוריהם מערים הומות כי ביקשו מנוחה, שלוה וירק. עתה, אם יגשים מר כהן את תכניתו, יהיו תושבי סביון, קיראון ורימון כעמיתיהם הסובלים ליד מפעל דנו בחיפה וליד מזבלת חירייה.
כדאי להזכיר למשרד הבריאות, לוועדה המחוזית לבניין ערים ולמועצת קריית אונו כי שר הפנים והבריאות מר חיים משה שפירא בעצמו, בביקורו בקריית אונו ב־1963 (או לפני כן) הזהיר בנאומו מפני המטרד המאיים על תושבי סביון השיכונים החדשים הסמוכים.

יושב ראש המועצה המקומית קריית אונו מר יעקב כהן הסביר לאחר שאלות חוזרות כי ועדת בנין ערים מחוזית וכן ועדת התכנון העליונה של משרד הפנים חזרו ואישרו את האיתור בדעתן כי הסביבה הסמוכה מתוכננת למגורים.
הרי בינתיים הוקמו וילות סביון על גבול המזבלה המתוכננת, ונבנו שיכוני קיראון ורימון. העוד עומד אתה על הקמת המזבלה?
מר כהן: ״ודאי שנקים זאת.״ לדבריו, יקים רובע המלאכה והתעשייה והמזבלה כ־60 דונם נטו, וייבנה תוך שנה עד שנתיים. עוד סיפר מר כהן כי ועדת יעוץ אדריכלית בת שבעה חברים (דנציגר, כרמי, לוטן, קופמן ועוד) המליצו לפני שנתיים על הקמת רובע המלאכה במקום שאושר, לאחר שהועבר התכנון הכללי לחוות דעתם.
שאלה: אך בינתיים נבנו שיכונים חדשים. וסביון גדלה.
מר כהן: "שום דבר לא השתנה. הכול היה ידוע מראש. ידעו על 40 אלף תושבים שיגורו בקריית אונו, כולל אותו אזור.

לצפיה במסמך המקורי לחצו כאן >>