זיכרונות כרמלה עידה ואמנון בן דרור – בני ראשוני המעברה, 2017

זיכרונות כרמלה עידה ואמנון בן דרור ("גל גפן", 2017 – מראיינת: נגה דואק)

"שכחו שהייתה כאן מעברה"
מספר תושבים ותיקים של קריית אונו, שגדלו במעברה כרכום שלימים הפכה לחלק בלתי נפרד מקריית אונו, כועסים. בשנת 2012, במלאות 70 שנה לקריית אונו, הוקמה ברחוב המייסדים בעיר אנדרטה לכבוד המייסדים ובה שלט המציין 85 שמות המתייחסים למייסדי הכפר אונו בלבד. כעת מבקשים התושבים לתת התייחסות גם לדמויות מרכזיות מחיי הקהילה במעברה.
"אני תמיד עושה הליכה ברייספלד ועוברת ליד אנדרטת המייסדים שכתובים שם שמות המייסדים של כפר אונו, ויש גם רחוב על שמם", מספרת כרמלה עידה, תושבת קריית אונו שגדלה במעברה כרכום. "וזה בסדר, אני מאוד שמחה שעשו את זה. אבל מאוד צרם וכאב לי שלא עשו דבר להנציח גם את תושבי המעברה. לא יכול להיות שאני גדלתי באוהלים וצריפים, והם גרו בבתי אבן ואותם מנציחים ואותנו לא. אנשים חילקו נפט בגשם ובקור כדי שאנשים לא יקפאו מקור, ועמדו בתור לקבל אוכל. ואלו אנשים שבנו וייסדו את קריית אונו בכוח הזרוע ובמעדר, והקימו בתי כנסת ותרמו לקהילה. לא חשבו עליהם פעם אחת, ולא נתנו להם לא רחוב ולא אנדרטה", אומרת עידה בכעס. "זה לא נובע מרגשי נחיתות", היא מבקשת להסביר את עמדתה, "אלא פשוט לא נתפס שמכל המעברה, המקום הענק שגדלנו בו, שמשם נוסדה העיר קריית אונו, והיו שם הרבה אנשים טובים ופעילים מאוד למען הקהילה, לא מצאו אדם אחד שראוי שינציחו אותו. זה פשוט צרם לי בלב. אנחנו חיינו שם באמת בתת תנאים, ואנשים שם שרדו, והגיעו למקומות מאוד גבוהים, והתפתחו ופיתחו את העיר. אם עשו אנדרטה על מייסדי קריית אונו, וקבעו רחובות על שמם, צריך לתת לא רק מייסדים של כפר אונו, אלא גם מהמעברה. קריית אונו העיר לא הוקמה רק מהכפר אלא גם מהמעברה, והיו שם אנשים טובים וחשובים. הגיע הזמן שאנשי המעברות והילדים שלהם יתעוררו וידרשו את מה שמגיע להם", אומרת עידה.

״היינו 3,000 צריפים במעברה לעומת כאלף בתים בכפר אונו" משחזר ד״ר אמנון בן דרור, שעלה לארץ מעיראק בגיל 3 אל המעברה כרכום, והיום הוא ד״ר למשפטים. "ככה שהיחס היה שלוש לאחד, והיו שם אנשים טובים וחשובים שעזרו לישוב בתנאים מאוד קשים. בין השנים 1951 ל-1954, גרנו באוהלים ואפילו מרצפות לא היו, דרכנו על חול. חשמל לא היה, מים זורמים לא היו, היינו הולכים לבאר בכפר אונו על מנת להביא את המים בפחים. יש לי כבוד למייסדים שיסדו את הכפר אונו, וגם אשתי היא בת של המייסדים, אבל צריך להזכיר גם אותנו, את אלו שעלו לפה כשהישוב היה קטן והביאו את הישוב לכמות גדולה, ומצבם היה קשה יותר" אומר בן דרור. "החלום שלנו כילדים היה שיהיו לנו בתים כמו בכפר אונו" הוא משחזר. ארבע שנים גרנו באוהל, 5 שנים בצריף, ורק ב-1959 בנו בתי אבן קטנים לתושבי המעברה. אלו היו ימים קשים מאוד. ולמרות הכול יצאו אנשים טובים ומאוד מצליחים, אם זה רופאים, אנשי אקדמיה, עורכי דין, מנכ״לים. צריך לתת להם את הכבוד שיזכרו כמה קשה היה ולמרות זאת הם הצליחו והגיעו לפסגות יפות, ולכן צריך לתת את הכבוד הראוי ויש מספיק דרכים לעשות את זה, כמו פארק למשל" אומר בן דרור.

מעיריית קריית אונו נמסר כי: "אין ספק כי ליוצאי המעברה חלק חשוב מאוד בהקמת העיר שלנו והמדינה כולה. נשמח להיפגש עם התושבים הוותיקים שהיו במעברה, כדי למצוא את הדרך לתעד את סיפור חייהם בשנים הראשונות של העיר והמדינה".

………………….

לצפיה במסמך המקורי לחצו כאן >>