אודות המיזם / על הארכיון

ציוני דרך

ב- 30 שנה הפכה קריית אונו מנקודת ישוב עם 40 משפחות בשנת 1939 למועצה מקומית עם אלפי משפחות בסוף שנות השישים. נקודות הציון הבולטות מבחינת התפתחות אורבנית הם קליטה מוצלחת של המעברה שבסוף שנות ה- 50 מנתה כ 800 משפחות, קליטת גבעת ברכה שפזלה לפתח תקוה והיוזמה לבניית אזור קיראון, שכונה מתוכננת עם אלפי דירות בקנה מידה שלא היה כמותו בישראל.

הרבה אנשים נתנו יד למלאכה אבל עיקר הקרדיט נזקף ללא ספק לזכותו של ראש העיר יעקב כהן שכיהן בין השנים 1953 ו- 1969.

הארכיון ההיסטורי

מנהל הארכיון הראשון היה חיים כחלון. בשנת 1992 עבר הארכיון לחדר בבית הכנסת בוינגייט 22 והיה פעיל עד 2005 שאז הוחלט על סגירתו. בתקופה זו נוהל על ידי גב' שוש רובס. בשנת 2006 הוחלט על פתיחתו מחדש והארכיון עבר לממ"ד המתנס שברחוב המייסדים ושם הוא חי לבטח בניהולו של רענן רשף.

בשנת 1994 פרצה בארכיון שריפה וגם היום תראו בחלק מצילומי המסמכים סימני פיח, שריפה ומים ( לכיבוי האש). לא תראו את טיפות הגשם שדלפו מהגג בזמן כתיבת ספרו של יגאל סרנה על יונה וולך.

מאחר ובשריפה עלו באש רק הקרטונים של החלק המנהלתי נשאר לנו מספיק חומר כדי כדי לתת תמונה מלאה ככל האפשר החל מתקופת יסודו של כפר אונו בשנת 1939 ועד שנת 1970.

דיגיטציה

בשנת 2016 ניתן אישור מישראל גל, ראש העיר, להתחיל בביצוע דיגיטציה של הארכיון ההיסטורי. אושר תקציב צנוע לרכישת שעות ייעוץ בנושא של הקמת בסיס מידע לארכיון, רכישת סורק חזק ושני מחשבים, ויצאנו לדרך.

כל תהליך העבודה מבוסס על מתנדבים. בראשית הדרך נעזרנו בתלמידי התיכון במסגרת פרוייקט "תרומה לקהילה" ועם הזמן נוצרה קבוצה קבועה ומסורה של מתנדבים שאיפשרה לסיים את הפרוייקט בלוח זמנים סביר של כ- 6 שנים.

אני רוצה לציין כאן שני אנשים במיוחד : את אריה רוזנבאום אשר על הסורק (נסרקו בניצוחו אלפי מסמכים) ואת נילי פורת זיידמן, לא במקרה בתו של ישעיהו זיידמן ראש הכפר בשנים XXX, שנתנה את ההבנה והעומק ההיסטורי של התקופה וכתבה תוך כדי העבודה בארכיון את הספר "מייסדי וראשוני קריית אונו" שמשולב כולו בחומר הארכיוני.

תכולת הארכיון

הארכיון מכיל כיום כ- 80 קרטונים. בכל קרטון מספר תיקים ובכל תיק מעטפות בגודל A4. רענן קיבץ בכל מעטפה מסמכים קשורים לנושא מסוים ורשם על המעטפה כותרת קצרה בת שורה לכל מסמך ואת התאריך.

עם תחילת העבודה התברר די מהר שיש לתת טיפול שונה לפרוטוקולים הכוללים תיעוד של ישיבות הוועד ואסיפות כלליות מאשר לשאר המסמכים. הפרוטוקולים הוצאו מהמעטפות ורוכזו בצורה מסודרת לפי שנים.

באופן זה יש כיום בקובץ הדיגיטלי שני סוגי מסמכים עיקריים:

  1. פרוטוקולים
    תאור קצר של הפרוטוקול כולל שמות המשתתפים ב"טקסט חי" (שניתן לחפש בו) וצילום של הפרוטוקול למי שרוצה להמשיך ולהעמיק בתוכנו. הפרוטוקולים של השנים הראשונות נכתבו במחברות בכתב יד ומלאכת הפיענוח לא הייה משימה של מה בכך. הפרוטוקולים של גבעת ברכה תורגמו מאידיש על ידי רבקה צבייר. תקצירי הפרוטוקולים נכתבו בחלקם הגדול על ידי נילי זיידמן.לכל שנה יש בין 30 ל 60 פרוטוקולים. סה"כ כ- 1500 פרוטוקולים. הפרוטוקולים בדרך כלל קצרים.
  2. מעטפות
    מכיל את כל המסמכים שהיו בארכיון בנושא מסוים ( למעט הפרוטוקולים).המעטפות מתמקדות בכל היבטי החיים – תעסוקה, חינוך, תרבות וכדומה. וכוללות מסמכים מגוונים. לפעמים התוכן מעניין ולפעמים ממש לא, אבל התייחסנו לחומר בכבוד הראוי לחומר היסטורי. על חלק מהמעטפות יש תרשומת בכתב ידו של רענן. גם כאן יש תקציר וסריקה של כל תוכן המעטפה. יש קצת פחות מ 1000 מעטפות.

חומרים נבחרים

אספנו חומרים שקשורים להיסטוריה של קריית אונו ממקורות חיצוניים ובניהם:
פרקים מספרה של נילי זיידמן על מייסדי וראשוני קריית אונו, מאמרו של המהנדס אליעזר ברוצקוס על קריית אונו בשנת 1943, מאמרים של האדריכלית נעמה ציזר, פרטים על המייסדים של הקריה, קישורים לסרטים מהתקופה הראשונה.

פרטיות

תיקי הסעד לא עלו לארכיון הדיגיטלי. במסמכים שאינם שייכים לסעד ושבהם הוזכרו נתמכי סעד מחקנו את השמות. אם תמצאו שם שם שלדעתכם אינו במקומו פנו לארכיון דרך צור קשר והנושא יטופל.

שקיפות

התייחסנו למידע בשקיפות מירבית.

תמונות

כל התמונות של ארכיון קריית אונו קובצו באתר פיקיוויקי שהינו מאגר שיתופי לתמונות דיגיטליות בנושאי היסטוריה, גיאוגרפיה וחברה במדינת ישראל. המאגר עומד לרשות הציבור לשימוש חופשי ללא מגבלות של זכויות יוצרים. בפיקיוויקי הושם דגש מיוחד על תיעוד כדי שניתו יהיה לעשו שימוש מושכל בתצלומים.