מתחם מגורים "קיראון", אתגרים עכשוויים בשימור המתחם, נעמה-שבתאי ציזר.

מתחם קיראון הנו אחד ממתחמי המגורים המרכיבים את שכונת קיראון ב"שטח הפיתוח" של קריית אונו, שתוכננו ונבנו בין השנים 1969-1961 .שמה של השכונה כולה ניתן לה בזכות קירבתו של השם ל"קריית אונו" ועל שמה של חברת הבנייה שייסדה אותה: "קיראון”.
הרעיון שעמד בבסיס תכנון המתחם (רחובות צה"ל והאיריס) היה ליצור מקום בעל זהות ואופי מובחנים, שיעניק לדייריו תחושת שייכות ואיכות חיים כחלק מ"קבוצת מגורים". רעיון הקבוצה בא לתווך בין הבית לבין השכונה ויושם בכל רחבי הקריה.

תחילת שנות השישים, היו שנים מכוננות בהתפתחותה ההיסטורית של העיר. לאחר עשור של תכניות בינוי שונות, שיועדו להרחבת כפר אונו, החליט משרד השיכון לחתום על חוזה נחשוני עם חברת בנייה פרטית לצורך הוצאתו לפועל של החזון העירוני, כפי שראה אותו ראש המועצה יעקב כהן. הרחבתו של הכפר באה לפתור את בעיית המצוקה הגדולה בדיור של תושבי הכפר והמעברה.

החל מ-1963 ,לאחר התחלות הבנייה, נבנו בקריית אונו אלפי יחידות דיור על שטח רחב ידיים, שהפך למעבדת ניסויים אדריכליים ואשר שינה את צביונו של הישוב – מישוב כפרי לישוב עירוני מודרני. שכונת קיראון והשכונות לצידה מכילות, עד היום, אינוונטר אדריכלי מרשים של הברוטליזם ה חדש ובניניהם מדגימים קשת רחבה של סגנון אדריכלי זה.

רצ"ב חיבור עבודת הגמר במסגרת התואר מגיסטר למדעים בארכיטקטורה של הטכניון שהוגש על ידי נעמה שבתאי-ציזר במאי 2011.

זכויות יוצרים CC BY-NC-ND

תמונה של קיראון

לצפיה במסמך המקורי לחצו כאן >>