ההסתדרות ומועצת פועלי קריית אונו משנת 1937

ההסתדרות הכללית ( מתוך ויקיפדיה)

ההסתדרות נוסדה בשנת 1920 על ידי מפלגות סוציאליסטיות כדי לאגד את העובדים היהודים בארץ ישראל, שכירים למקצועותיהם ועובדים עצמאיים "החיים על יגיעם".
עם קום המדינה חלק מפעילות הארגון עברו לאחריות הממשלה והארגון המשיך לפעול כאיגוד פועלים וניהול חלק ממפעלי המשק.

בעשור הראשון למדינת ישראל התמודדה המדינה עם אתגרים עצומים ובראשם קליטת העלייה ההמונית עשור זה מתאפיין מבחינת ההסתדרות בזהות בין חברי הממשלה ממפלגת השלטון, מפא"י, לבין ראשי ההסתדרות. ההסתדרות היוותה בתקופה זו זרוע מבצעת של הממשלה לקידום יעדים לאומיים: קליטת עלייה, פיתוח המשק, פיזור אוכלוסין ופיתוח אזורי הספר והפריפריה. כל זאת תוך שמירה על עצמאות ההסתדרות ומבלי להלאים את מוסדותיה – קופת חולים כללית, סולל בונה, המשביר המרכזי וארגונים נוספים (על אף שבכנסת נשמעו קריאות להלאים את קופת חולים ואת בנק הפועלים). עם זאת, במהלך העשור הפכו פונקציות שמילאה ההסתדרות לפונקציות ממלכתיות, בכלל זה ביטול זרם העובדים לטובת החינוך הממלכתי (1953) והפיכת שירות התעסוקה לממלכתי (1959). קופת חולים נותרה עוגן כוח מרכזי של ההסתדרות.

* שכונת אונו הייתה שכונת פועלים ונתמכה – החל משלבי תכנונה בשנת 1937, על-ידי מועצת פועלי בני ברק. רוב/כול חברי השכונה היו חברי ההסתדרות. מכאן, גם ההתקשרות לחברת הבנייה "ניר", ממוסדות תנועת הפועלים.
.
* טקס הנחת אבן הפינה לבניין ההסתדרות בקריה חל  ב-1.5.1951, וטקס הסרת הלוט ב-6.8.1954.

* אברהם גולני נקרא ב-1951 לארגן את סניף ההסתדרות בקריית אונו, ולאחר שנתיים נבחר כמזכיר מועצת הפועלים בקריה.
דוד דבורה התקבל ב-1958 למועצת הפועלים בקריה, כמנהל המחלקה הקהילתית.
אברהם גולני ודוד דבורה קיבלו את התואר "יקיר קריית אונו 1990".

מקור: מיכל 3, תיק 1, מעטפה 15

לצפיה במסמך המקורי לחצו כאן >>