תיעוד קולנוע אור-און 2016-1951

תיק התיעוד לבית הקולנוע נועד לקדם תב"ע חדשה במרכז האזרחי של קריית אונו. מבנה בית הקולנוע מסמל תקופת מעבר בתולדות העיר: הפיכתה משכונת פועלים הסתדרותית לרשות מוניציפאלית עצמאית. שינוי זה בהגדרתה המוניציפאלית, בגבולותיה הפיזיים ובמספר תושביה יצר צורך למרכז אזרחי חדש אשר שירת את תושבי העיר. בית הקולנוע הינו המבנה הראשון שהוקם במרכז אזרחי זה.

התיק מבוסס בעיקרו על תיעוד פיזי של המצב הקיים ועל השערות מקצועיות הנסמכות על מדידת המבנה. הרקע לתיק נאסף מחוברות שנכתבו על ימי הקמתה של קריית אונו, ממסמכים בספריית הארכיון ומעדויות צילומיות ומעדויות שבע"פ. תיק התיעוד הינו תיק ראשוני למבנה ואינו מתבסס על תיק תיעוד קיים, למעט פרטים ראשוניים מטיוטת השימור שהוגשה לעיריית קריית אונו. המבנה אינו יושב בשטח עתיקות מוכרז.

המבנה כיום קבור בחלקו מצדו המערבי ומצדו הצפוני אשר בו נמצאת הכניסה הראשית למבנה. מצב זה פגע בשלמותו הפיזית של המבנה, וכן באפשרות לתעדו באופן מלא. כמו כן, באזור הבמה, צמח עץ אדיר ממדים שהיקשה על מדידת חזיתות הפנים של המבנה. במהלך שנות השמונים פרצה במבנה שריפה גדולה ולא נשתמרו במקום פרטים בעלי ערך אדריכלי רב. ערכו של המבנה הינו בעיקר נוסטלגי כחלק מאבני הדרך בהפיכתה של קריית אונו לעיר.

האדריכל המקורי של הבניין היה אינג' אהרון גינוסר ושנת הבנייה הייתה 1951-1952
תיק התיעוד הוכן על ידי אדר' הדס ריקס והוגש לעיריית קריית אונו בשנת 2011

המבנה נהרס בשנת 2016

לצפיה במסמך המקורי לחצו כאן >>